WAT IS WOBBELTURNEN?

Wobbelturnen® of Wobbelgym® is meer dan enkel turnen op en rond een Wobbel. Wobbelturnen is het originele turnconcept met Wobbelboards.

Het is een combinatie van speelse bewegingsoefeningen, evenwichtsoefeningen, samenwerkingsspelletjes, etc voor kinderen vanaf 2,5 jaar.

Een les Wobbelturnen / Wobbelgym bestaat uit een afwisseling tussen eerder actieve fases en passieve fases, waarin ontspanning, evenwicht en relaxatie centraal staan. Bij de actieve fases wordt er gewiebeld, gewobbeld, gewaggeld, gekropen, gesprongen en nog veel meer.

Elk kind krijgt tijdens de les zijn eigen Wobbelboard en matje ter beschikking om heerlijk mee te Wobbelen en te turnen.

Wobbelturnen speelt in op:

• Algemene gezondheid en ontwikkeling
• Ontwikkelen van sociale vaardigheden
• Ontwikkelen van lateralisatie
• Ontwikkelen van grove motoriek
• Omgaan/verwerken sensorische prikkels
• Vergroot het zelfvertrouwen
• Verbeteren van concentratie
• Vergroot opslagcapaciteit in de hersenen

Wobbelturnen kan helpen bij:

• Concentratieproblemen
• Evenwichtsproblemen
• Houterige motoriek
• Stressklachten
• Onrustige kinderen

Wat is een wobbelboard?

De lessen wobbelturnen gebeuren op een origineel Wobbelboard®. Je hoeft zelf geen wobbelboard mee te brengen, deze zijn gewoon ter beschikking.

De Wobbel/het Wobbelboard komt van oorsprong uit de Waldorf-scholen, de internationale naam voor wat in Nederland de Vrije School heet. Daar heet het een rocker board, maar dit werd niet meer gemaakt. Dus besloten Hannelore Blaauw en Wouter Haine om samen de Wobbel te ontwikkelen.

De eerste Wobbels waren eind 2015 klaar en sindsdien gaat het hard. Het werd een prachtig uitziend balansbord dat op een speelse wijze het lichaamsbewustzijn vergroot en creativiteit, balans en kracht stimuleert.
De Wobbel wordt volledig vervaardigd van natuurlijke materialen (EKO wolvilt en Europees beukenhout).
De Wobbel is CE gekeurd tot 200 kilo, dus zowel jong als oud kan er plezier op beleven!

De Wobbel stimuleert in het spel en gebruikt de balans en de kracht. Het bord ondersteunt op een speelse maar zeer doeltreffende manier het lichaamsbewustzijn en het evenwicht. Door het gebruik van de Wobbel kunnen gericht spiergroepen worden versterkt en gestrekt.

Dit geldt zowel voor (jonge) kinderen alsook volwassenen en ouderen.
De wiebelplank is niet alleen populair in gezinnen met jonge kinderen, maar ook in de kinderopvang en op scholen. Voor het onderwijs is er tegenwoordig ook een aparte uitvoering met een staplank over de boog heen; actieve kinderen kunnen daar op staan.

Meer info vind je op www.wobbel.eu

Ontstaan wobbelturnen

De lessen wobbelturnen werden opgericht door Frauke Molen.

Frauke, is van opleiding psychologe en werkte jaren als zelfstandig kinderpsycholoog en in de bijzondere jeugdzorg. Later volgde ze een opleiding kleuteronderwijs en was ze werkzaam als (zorg)leerkracht in het kleuter- en lager onderwijs. Op dit moment is ze werkzaam als pedagogisch- en teamverantwoordelijke van een kinderdagverblijf en eigenaar/oprichtster van Wobbelturnen.

Naast een druk professioneel leven is Frauke ook mama van 2 kids en daarnaast ook nog plusmama van een pluszoon. Het is door haar eigen kinderen dat ze het Wobbelboard leerde kennen en dat alle puzzelstukjes samen nu leiden tot de geboorte van het Wobbelturnen® begin mei 2017.

Enkele van haar inzichten:
“Met de achtergrond op professioneel vlak en wat ik thuis zag wat mijn eigen kinderen deden met de Wobbel, werd ik met de dag meer en meer overtuigd van de positieve effecten en mogelijkheden van deze ‘gebogen plank’, zoals sommige hem ‘maar’ zien”, vertelt Frauke.
“Mijn oudste zoontje was van kleins af aan erg houterig qua motoriek. Hij heeft nooit gekropen en bij het lopen viel hij vaak recht op zijn gezicht omdat hij de valtechniek en de flexibiliteit mistte die kruipende baby’s en peuters wel hadden”.
“Als peuter zijn we met hem aan de slag gegaan om hem veel te laten kruipen en te laten bewegen. De Wobbel was daarbij een zeer leuk hulpmiddel.”

De filosofie van Waldorfscholen, waaruit de Wobbel eigenlijk afkomstig is, stelt dat kinderen eerst uitgebreid moeten kunnen (leren) bewegen vooraleer ze kunnen stilzitten en leren. Dit geldt zeker voor jonge kinderen. Ze ontdekken de wereld met hun lichaam. “Wat gebeurt er als ik met mijn handen eerst ga of mijn voet hier zet?” Oorzaak- en gevolgrelaties, lichaamsbesef, oriëntatie, kennis over de wereld rondom hen, maar ook zelfvertrouwen ontwikkelt zich door beweging en ontdekkend handelen. Met Wobbelturnen zetten we hier volop op in. Het is leuk, voor zowel motorisch sterke kinderen, als motorisch zwakkere kinderen.